Groene Kerk Opstandingskerk - in gesprek

De groep Groene Kerk spreekt regelmatig over duurzaam leven en hoe daar (thuis én in/vanuit onze kerk) vorm aan te geven.
Graag doen we dat ook met u. Daarom gaan we vanaf zondag 21 mei met enige regelmaat na de kerkdiensten, tijdens het koffiedrinken, het 'Duurzame kwartetspel' spelen, in de ontmoetingsruimte. U bent van harte welkom om mee te doen (of mee te kijken) en zo spelenderwijs met elkaar over duurzaam leven aan de praat te raken.
We ontmoeten u daar graag!
Groep Groene Kerk (Atie, Helga, Jan, Harry, Abje, Marjan, Herman).

Wat kunnen we doen als Groene Kerk

Groene Kerk

We zijn Groene Kerk geworden, op zondag 6 november hebben we het bordje Groene Kerk aan de muur van onze kerk gehangen, na een mooie dienst rond het thema klimaat en duurzaamheid. Een groepje mensen gaat onder de titel VerduurSamen aan de slag om het thema verder uit te werken, in nauwe samenspraak met de kerkenraad en de beheergroep van onze kerk.
In  die zelfde week waren er duizenden mensen bij elkaar in Sharm El Sheik onder de vlag van de VN: de COP 27. ”Talloze rapporten hebben er allemaal op gewezen dat als we de uitstoot van broeikasgassen niet radicaal en onmiddellijk verminderen, we de wereldwijde gemiddelde temperatuurstijging niet onder de 1,5 graden zullen houden. Daarom moet de uitstoot de komende decennia drastisch afnemen als we ernstige gevolgen voor ons huis, planeet Aarde, willen vermijden. Klimaatonderhandelingen gaan echter niet alleen over het verminderen van de CO2-uitstoot. Ze gaan ook heel erg over het delen van de last van de effecten van klimaatverandering. Klimaatgerelateerde rampen nemen elk jaar toe en steeds meer mensen worden erdoor getroffen. Om de impact van droogtes, overstromingen, verloren bestaansmiddelen en andere klimaatgerelateerde catastrofes het hoofd te bieden, is de behoefte aan financiering voor aanpassing, verlies en schade nog nooit zo groot geweest. Geloofsgemeenschappen als de onze moeten de stemmen laten horen van degenen die het meest getroffen zijn door klimaatverandering: de arme mensen van de wereld, kinderen, komende generaties en de schepping zelf. Dit zijn allemaal stemmen in het belang van leven en rechtvaardigheid.” (Rev. Henrik Grape is officer for sustainable development in the Church of Sweden, and coordinator of the WCC Working Group on Climate Change.)
Het stoppen van de opwarming van de aarde, het rechtvaardig reageren op de gevolgen van deze temperatuurstijging, zijn zaken waar ook politiek en bedrijfsleven hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Wat hebben onze kleine acties als je verwarming lager zetten, minder autorijden, niet meer vliegen, minder of geen  vlees eten, niet zo veel spullen kopen die van over de hele wereld hier naar toe moeten worden gevlogen, enz., voor zin binnen dat grote geheel? Heeft dat wel voldoende impact? Hebben wij er met z’n allen nog wel hoop op dat Gods schepping, de aarde en al wat daarop leeft,  een gezonde leefomgeving zal zijn voor onze kinderen, kleinkinderen?
In de groep VerduurSamen hebben we uitgewisseld wat we meemaken waar het gaat over klimaat en verduurzaming, waar we ons kwetsbaar voelen, en waar we hoop vandaan halen. We zagen op tv mooie voorbeelden van innovatie tijdens de klimaatweek, we deelden ideeen over bijvoorbeeld palmolievrije kaarsen en waxinelichtjes. Maar hoe brengen we de grote beweging, een transitie,  op gang? De macht van het geld is zooo groot. Hoe draaien we dat om? Blijven we onze kleine dingen doen, heeft dat zin?
Hoop is als zuurdesem, zie ook  Matteus 13:33 waar Jezus zegt:  Het koninkrijk van de hemel lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was. Zuurdesem staat hier symbool voor de kracht van Gods Koninkrijk: het lijkt klein, maar heeft heel veel invloed. Dus blijven wij onze kleine dingen doen!
In de Opstandingskerk heeft Annelies van Wijk van CvK al een aantal maatregelen voorgesteld om ons energieverbruik te verminderen.
We hebben ook voorstellen gedaan  over het gebruik van palmolievrije kaarsen en waxinelichtjes. Dat is wellicht ook interessant voor het gebruik van kaarsen en waxinelichtjes in uw eigen huishouden, zeker in deze donkere kersttijd!
Interessante adressen zijn bijvoorbeeld:
Atie de Vos
devosatie@gmail.com