De kerkenraad van de protestantse gemeente Tilburg e.o. heeft besloten zich aan te sluiten bij het landelijke oecumenisch netwerk Groenekerken.nl.
Dit netwerk wordt gecoördineerd vanuit de landelijke PKN. De doelstelling van het netwerk is om kerken te stimuleren te verduurzamen en groener te worden; voor meer informatie zie www.groenekerken.nl
Groene kerken hebben allemaal hun eigen specifieke eigenschappen en kenmerken. Het zijn plekken waar mensen samen aan de slag gaan om meer en meer te verduurzamen als geloofsgemeenschap en als individu. Zij doen dat uit zorg voor de aarde, zorg voor Gods schepping, waarvan ook wij mensen deel uit maken. De protestantse kerk van Tilburg eo heeft kunnen aangeven dat zij al op heel wat terreinen werkt aan zorg voor de aarde. Zo is de kerk al heel goed geïsoleerd, zijn we zuinig met water en energie, levert  Greenchoice onze energie en we gebruiken geen plastic servies of roerstaafjes. Door deelname aan het groene kerken netwerk verbinden wij ons aan de belofte ieder jaar een nieuwe stap te zetten op een of meer van de volgende terreinen: Geloof en inspiratie, energie en klimaat, schepping en natuur, bewust inkopen, beleid en aanpak en omgaan met geld.
Omdat we geloven in de kracht van Samen, hebben we over verder Verduurzamen eveneens afspraken gemaakt met de kerkenraden van Oisterwijk en Hilvarenbeek. We hebben afgesproken dat we het komend jaar alle drie groene kerk zullen worden en dat we tips uitwisselen en samenwerken waar we kunnen.
In Tilburg zijn we een groepje gestart genaamd Verduursamen. In deze groep helpen we elkaar verder om te verduurzamen, groener te leven, in de kerk, thuis, in de familie en vriendenkring, enz. We wisselen ervaringen en ideeen uit, en we werken plannen uit om onze kerkgemeenschap meer en meer groen te maken. In het nieuwe jaar 2023 zullen we starten met een kring Verduursamen met Franciscus, naar een groene en geïnspireerde levensstijl.
Duurzaamheid is een zaak voor de hele gemeente, ten behoeve van een gezonde toekomst en een eerlijke wereld voor iedereen, gesteund door onze God die altijd aanwezig is en in leven houdt.
Atie de Vos

datum en tijdstip 21-04-2024 om 09:30