Contextueel Bijbellezen, samen met de GKIN in september en oktober Contextueel Bijbellezen, samen met de GKIN in september en oktober

Als gemeente hebben wij een bijzondere band met de GKIN gemeente. We vieren 2x per jaar samen. Nu kwam er bij ds. Marla Huliselan en mij de vraag van onderzoekster Kirsten van de Ham of het mogelijk zou zijn met beide gemeenschappen Bijbelstudie te doen rondom het thema racisme. We zijn met haar in gesprek gegaan en ondersteunen dit initiatief van harte.  Afgelopen januari vierden we met vijf gemeenschappen samen rondom dit thema in de week van gebed. Dat was een indrukwekkende viering, op die weg willen wij verder gaan.

Kirsten schrijft het volgende:
Racisme is één van de moeilijkste maatschappelijke vraagstukken van dit moment. Discussies over Zwarte Piet zijn jaarlijks vaste prik geworden en na de Black Lives Matter protesten in 2020 komt het onderwerp steeds vaker ter sprake. Hoe zit het met racisme binnen de kerken en het christendom? Hoe kunnen we een gesprek over dit onderwerp voeren waarin recht doen aan mensen, ongeacht afkomst en kleur centraal staat?

Vanuit de Protestantse Theologische Universiteit doe ik hier onderzoek naar. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe kerkleden tegen racisme aankijken en hoe zij met mensen met andere ervaringen/meningen in gesprek kunnen gaan.

Samen met Kirsten zijn we de rond de tafel gaan zitten om te bespreken hoe we dit kunnen organiseren. Komende september en oktober zal zij gespreksgroepen en Bijbelstudies leiden over dit onderwerp met leden van de PG Tilburg en de GKIN Tilburg. Als predikanten zijn we hier bij betrokken.

Op de drie avonden doen we een contextuele Bijbelstudie en doorlopen op de drie opeenvolgende avonden drie stappen: Zien, Lezen en Doen.
(1) Zien: we bespreken het onderwerp racisme. Deelnemers kunnen hun ervaringen met en/of visies op racisme delen. Wat horen we in de media hierover? Wat zien we in ons eigen dagelijks leven?
(2) Lezen: we lezen een Bijbelverhaal en gaan daar dieper op in. Wie zijn de mensen in dit verhaal? Wat doen ze en waarom? Wat herkennen wij in dit verhaal van wat we besproken hebben over racisme (bij (1))?
(3)Doen: welke acties kunnen wij zelf doen om bij te dragen aan een rechtvaardigere wereld voor ieder mens? Waartoe inspireert dit Bijbelverhaal ons?

Het gaat om vrijdag 8 september om 19:30, vrijdag 6 oktober om
19:30 en vrijdag 3 november om 19:30. Het is belangrijk dat u bij alle drie de avonden aanwezig bent. De eerste avond komen we ‘apart’ bij elkaar (GKIN en PKN), de twee opeenvolgende avonden samen.  Ik hoop dat u mee wilt doen! Neem dan contact op met mij, ds. Sietske Blok, of Kirsten zelf via k.van.der.ham@pthu.nl.

Ds. Sietske Blok

datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30

datum en tijdstip 04-08-2024 om 09:30

datum en tijdstip 11-08-2024 om 09:30